Music for a while – Muzyka Dawna w Kościele Ewangelickim
Parafia Ewangelicko-Augsburska w Nowym Sączu zaprasza na kolejny koncert z cyklu Muzyka Dawna w Kościele Ewangelickim, który odbędzie 15 kwietnia 2023 r., o godzinie 18.00 się w Małej Galerii przy ulicy Jagiellońskiej 35.
Wydarzenie na facebooku
Wstęp wolny
Wystąpią:
Ilona Szczepańska – alt
Jakub Kornakiewicz – obój
Marian Magiera – trąbka
Adrianna Kafel – wiolonczela
Piotr Windak – klawesyn
W programie:
Henry Purcell (1659 – 1695)
Sound the trumpet
Come, ye sons of art, away Z.323; wyd. 1694
Sound the trumpet
Come, ye sons of art, away Z.323; wyd. 1694
Music for a While Z.583
Orpheus Britannicus, book 2; wyd. 1702
Orpheus Britannicus, book 2; wyd. 1702
Bid the virtues
Come, ye sons of art Z.323; wyd. 1694
Come, ye sons of art Z.323; wyd. 1694
Sonata D-dur Z. 850; wyd. 1694
Allegro – Adagio – Allegro
Allegro – Adagio – Allegro
William Croft (1678-1727)
Whither shall I go,
Whither shall I go,
Divine Minstrelsy Vol. 1, London; wyd. 1834
Sing unto God
Musica Sacra vol. 1, Londyn; wyd. 1724
Musica Sacra vol. 1, Londyn; wyd. 1724
Jean-Baptiste Loeillet (1680-1730)
Sonata e-moll na obój i basso continuo op. 5, n. 1, wyd. 1717
Allemanda – Allegro – Sarabanda – Gavotta
Sonata e-moll na obój i basso continuo op. 5, n. 1, wyd. 1717
Allemanda – Allegro – Sarabanda – Gavotta
Gulio Caccini (1550-1618)
Amarilli mia bella
Amarilli mia bella
Le nuove musiche, wyd. 1602
Peter Philips (1560-1628)
Amarili di Julio Romano
after G. Caccini, Fitzwilliam Virginal Book, wyd. c. 1612
Amarili di Julio Romano
after G. Caccini, Fitzwilliam Virginal Book, wyd. c. 1612
Jemes Cervetto [Junior] (1748 – 1837)
Sonata d-moll na wiolonczelę i basso continuo, op 1 n. 4; wyd. 1768
[Allegro] – Adagio – Rondò Allegro
Sonata d-moll na wiolonczelę i basso continuo, op 1 n. 4; wyd. 1768
[Allegro] – Adagio – Rondò Allegro
William Corbett (1680 – 1748)
Sonata C-dur na obój, trąbkę i basso continuo op. 1 n. 12; wyd. 1700
Adagio – Vivace – Allegro
Sonata C-dur na obój, trąbkę i basso continuo op. 1 n. 12; wyd. 1700
Adagio – Vivace – Allegro
George Monro (1680-1731)
The Jolly full bowl
The Musical Miscellany, Volume 6; wyd. 1729
The Jolly full bowl
The Musical Miscellany, Volume 6; wyd. 1729
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Ich sehe durch Jesum den Himmel mir offen
Es fähret Jesus auf mit Jauchzen TWV 1:489, wyd. 173
Ich sehe durch Jesum den Himmel mir offen
Es fähret Jesus auf mit Jauchzen TWV 1:489, wyd. 173
—
Kiedy myślimy o angielskiej muzyce sprzed 1857 r. (t.j. przed narodzinami Sir Edwarda Williama Elgara), wśród pierwszych skojarzeń pojawiają się postaci Dowlanda, Purcella i Händla, choć sam autor monumentalnego Mesjasza był z pochodzenia Niemcem – niejedynym zasymilowanym przez Brytyjczyków twórcą epoki basso continuo. Na wyspy emigrowało wielu kompozytorów, stąd widoczne w ówczesnej muzyce są wpływy niemieckie, francuskie i włoskie.
Jak w każdym kraju, w baroku muzyka łączyła się z dworem, kościołem i codziennymi zwyczajami – program Music for a while stanowią różnego typu „wycinki” z muzyki królewskiej, sakralnej czy moralizatorskiej; muzyki, która towarzyszyła londyńczykom na co dzień i od święta. Pompatyczne ody zestawione z pieśniami; uroczyste fanfary z intymnymi transkrypcjami wokalnymi dadzą Państwu namiastkę tego, z czym poddani Korony Brytyjskiej obcowali w XVII i XVIII wieku. Nie jest to jednak przedstawienie angielskich zdobyczy, takich jak chóralistyka, pieśni z lutniowym akompaniamentem, czy tradycja lyra viol, a próba ujęcia burzliwego i rosnącego w siłę Londynu za panowania Stuartów i Hanoverów.
Jakub Kornakiewicz
—
organizator: Parafia Ewangelicko-Augsburska Przemienienia Pańskiego Nowy Sącz-Stadło
realizacja: Impresario Inko
partner: Nowosądecka Mała Galeria
patronat: Ludomir Handzel – Prezydent Miasta Nowy Sącz
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Kategoria: Wydarzenia w Nowym Sączu