Wieczory Małopolskie

| Opublikowano: 17 stycznia 2019
image_pdfimage_print

Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” zaprasza na cykl koncertów, spektakli operowych i dramatycznych „Wieczory Małopolskie”

Wieczór 122. – Jazz Band Młynarski – Masecki
1 lutego 2019 r., godz. 19.00
Przedwojenny polski jazz jeszcze nigdy nie był tak blisko współczesnych słuchaczy. Za sprawą Jazz Bandu Młynarski-Masecki i ich płyty „Noc w wielkim mieście” przeżywa obecnie swoją drugą młodość.

Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat XX. ubiegłego wieku. Wybitni kompozytorzy, wśród nich takie sławy, jak Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold, zasłuchiwali się w płytach zza oceanu czy z Berlina i tworzyli hity na potrzeby filmów, kabaretów, teatrów i rewii, a także na zamówienie coraz liczniejszych wytwórni płytowych, m.in. Columbia czy Syrena Record. Wybitny pianista Marcin Masecki razem z synem cenionego poety Wojciecha Młynarskiego – Janem Emilem Młynarskim – założyli zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. Ścierając kurz z zapomnianych utworów, tchnęli w nie drugie życie, na naszych oczach pisząc tym samym nową, barwną historię muzyki.

W repertuarze Jazz Bandu znalazły się w większości nieznane utwory swingowe i tanga, z których rodzimi kompozytorzy znani byli na całym świecie. Projekt skupiony jest wokół ducha postaci jednego z  najpopularniejszych i najwybitniejszych śpiewaków dwudziestolecia międzywojennego w Polsce – Adama Astona, a także Henryka Warsa – najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora.

Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń. Jazz Band został doceniony również przez branżę fonograficzną i otrzymał Fryderyka 2017 w kategorii Teledysk Roku za utwór „Abduł Bey”.

WYSTĄPIĄ

Jan Emil MŁYNARSKI – śpiew, bandżola
Marcin MASECKI – pianino, aranżer, dyrektor muzyczny
Jerzy ROGIEWICZ – perkusja
Piotr WRÓBEL – suzafon
Tomasz DUDA – saksofon
Jarosław BOTHUR – saksofon
Michał FETLER – saksofon

2, 3, 5 lutego 2019

Wieczór 123. – Woody Allen „Seks nocy letniej”
spektakl w wykonaniu Teatru Bagatela w Krakowie
3 lutego 2019 r., godz. 18.00
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 15. roku życia.

Sześciokąt uczuciowy w stylu retro „w samym środku lata, gdzieś około 1910 roku”.
Dotknięty impotencją wynalazca-amator z bogobojną żoną, lekarz-erotoman z przyjaciółką, filozof natury z narzeczoną bez zahamowań – i rakiety do badmintona oraz siatki na motyle w arkadyjskiej scenerii domku na wsi. Po tej jednej nocy zaskakujących odkryć i odważnych decyzji nikt już nie będzie taki sam, jak przedtem.

Woody Allen nakręcił „słodki film – taki rodzaj filmowego deseru” w 1982, w formie i treści odwołując się do staroświeckiej komedii Ingmara Bergmana „Uśmiech nocy” z 1955.

adaptacja – Jurgen FISCHER
tłumaczenie – Monika MUSKAŁA
reżyseria – Andrzej MAJCZAK
scenografia – Urszula CZERNICKA
muzyka – Mieczysław MEJZA
światła – Krzysztof SENDKE
dramaturg/asystent reżysera – Renata DEREJCZYK
inspicjent/sufler – Monika HANDZLIK

WYSTĄPIĄ
Urszula GRABOWSKA – Ariel
Anna ROKITA – Adrian
Karolina CHAPKO – Dulcy
Jakub BOHOSIEWICZ – Maxwell
Dariusz STARCZEWSKI – Leopold
Adam SZAREK – Andrew

Wieczór 124. – Witold Gombrowicz „Operetka”
Spektakl w wykonaniu aktorów Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem.
5 lutego 2019 r., godz. 18.00
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 15. roku życia.

„Operetka” Gombrowicza to opowiedziana w dość osobliwej formie rewii mody, którą prowadzi mistrz Fior, historia XX wieku z jej kluczowymi dla minionego stulecia wydarzeniami: upadkiem „ancien régime’u – religii i władzy z bożej łaski”, narodzinami totalitaryzmów i ich tragicznymi następstwami. Świat, który oparł porządek na ideologii usprawiedliwiającej przemoc, padł przygnieciony barbarzyńskimi rządami byłych lokajów/niewolników. Ten wielki zamęt historii przeraził Gombrowicza, który w apoteozie nagości chciał widzieć powrót do wartości elementarnych, autentyczności pozbawionej maski, spontaniczności istnienia.

Tę elementarną wartość Andrzej Dziuk ukonkretni w swojej scenicznej wersji sztuki i w ostatniej odsłonie spektaklu wskaże dobitnie i wyraźnie, co jest ową niekwestionowaną wartością. W „Operetce” mamy więc do czynienia z dramatem, który w tandetnym opakowaniu operetki mówi o sprawach najważniejszych: władzy, przemocy, upodleniu człowieka, ideologii pogardy, miłości czy jej braku, i który szuka nadziei.
Jolanta Drużyńska – Radio Kraków (fragment recenzji)
opracowanie tekstu i reżyseria – Andrzej St. DZIUK
scenografia – Jacek STANISZEWSKI
asystent reżysera – Andrzej BIENIAS
asystent scenografa – Jolanta SOLSKA
choreografia – Anita PODKOWA
muzyka – Jerzy CHRUŚCIŃSKI

WYSTĄPIĄ
Marek WRONA – Fior
Jacek ZIĘBA-JASIŃSKI – Książę Himalaj
Dorota FICOŃ – Księżna Himalaj
Piotr ŁAKOMIK – Hrabia Szarm
Dominik PIEJKO – Baron Firulet
Emilia NAGÓRKA – Albertynka
Krzysztof NAJBOR – Proboszcz
Joanna BANASIK – Prezes
Krzysztof ŁAKOMIK – Generał
Adrianna JERZMANOWSKA – Markiza
Krzysztof WNUK – Profesor
Andrzej BIENIAS – Hrabia Hufnagiel
Katarzyna PIETRZYK, Wojciech CAŁKA, Mateusz KRZYSZTOF, Maciej POLAK – Lokaje
Kamil JOŃSKI, Mikołaj WIROWSKI / Krzysztof BIENIAS – Złodziejaszki

Muzycy:
Jerzy CHRUŚCIŃSKI – fortepian, Marcin CHRYCZYK – gitara basowa, Bartosz DWORAK – skrzypce, Maciej GRUCHACZ – gitara elektryczna, Bartłomiej KRACZYŃSKI – perkusja, Dawid MAKOSZ – instrumenty klawiszowe.
W spektaklu wykorzystano utwór „Harmony of the Spheres” Joepa Franssensa.
/źródło: MCK SOKÓŁ/

Małopolskie Centrum Kultury „Sokół”, ul. Długosza 3, Nowy Sącz, tel. 18 448 26 00, www.mcksokol.pl

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Category: Polecane

Comments are closed.